fredag 20 maj 2011

TORVTAK - måste jag ha!




Jag är väl knäpp, men jag vill så gärna ha ett torvtak...på något hus, varför i hela friden slutade man m sånt? Blev det såååå omodernt? Nu håller det på att bli riktigt vrålmodernt igen, URBANT, typ. Tro mig, snart har alla nya hus en rejäl fet sedumkalott!

Skulle det inte bli fint med en lagom tjock grässvål på lilla Koralstugan? Med vitputsad skorsten till? (Inget budgetalternativ, precis, väser dom som ska göra mesta jobbet...)

Allvarligt talat, vad talar för, vad talar emot? Denna lilla stuga har aldrig haft tegeltak så vad låg där före stickespånen som inte kom i bruk förrän under andra halvan av 1800-talet?

2 kommentarer:

  1. Heja Cecilia!
    Spännande. 30 graders taklutning eller flackare brukar fungera bra för torvtak. Näver i flera lager användes förr för att förhindra vatteninträngning. Torven suger upp fukt och blir mycket tyngre än ett spåntak så takkonstruktionen måste hålla för tyngden. Men i gengäld kan du ha en get som betar av de längsta stråna på taket (om du inte väljer den moderna moss-sedummattan). Hängränna brukade enbart finnas över ingångsdörren. Vindskivorna blir högre/dubbla då torvtak läggs. På taklutning och vindksivor kan man bl a räkna ut om torvtak tidigare legat på ett tak.

    Det vore roligt om du fullföljde idén som inte är orealistisk vad jag kan se.
    Väldigt fint skorstensskydd för övrigt. Blogga gärna om det också!!!

    SvaraRadera
  2. Vad kan man ha haft för tak om det inte var torv? Det var det vanliga materialet förr men när man bytte till stickespån eller tegel, bytte man antagligen ut vindskivorna som ju tar rätt mkt stryk. Jag kan inte se några spår av tidigare takkonstruktioner, borde kanske finnas en sån där stoppbräda. Jag frågade länsmuséet i Jönköping o fick där tips om en avhandling där man använt källor kring skiftena för att dra slutsatser om bebyggelse - väldigt intressant!

    Det lilla skorstensskyddet har plåtisen gjort, fanns ett sådant på stora huset också, men det blåste ner. Nu får de stå och glittra i några år.

    En sak som bekymrar mig är att jag nog tycker skorstenen är för kort - den murades om nu eftersom den tidigare var helt nedvittrad. Jag skulle nog vilja ha ett skifte till, eller två, i synnerhet om takbeklädnaden ska bli ngt annat än stickespån. Och skorstenen borde väl putsas o målas vit så har jag ytterligare pyssel...

    SvaraRadera